Växtloppis

Det här med växtloppis är en fullständigt lysande idé. De som har trädgårdar kan gräva upp plantor som spridit sig, eller så kan de helt enkelt göra sig av växter de tröttnat på.

Jag och en väninna bevistade en dylik tillställning i söndags. Jag köpte fem plantor med grön alunrot och ett par pytteplantor av kardtistel för en spottstyver. Naturligtvis hade jag kunnat shoppa än mer men jag orkar inte ta hand om fler plantor för tillfället. Tisteln ska jag ha på lotten. Den kommer göra sig fint i ett hörn med vallmo-blommor runt omkring.

En seglarklubb sålde hembakt fika och stämningen var väldigt trevlig. Jag kommer absolut att besöka dem igen nästa år. Vid det laget vet jag kanske lite mer vad jag vill ha på kolonilotten.

Min trogna springare

Mingel kring borden

One comment

  1. Jo, men jag är mer missunnsam mot andra svampplockare än trött på att själv äta kantareller – uppenbarligen!? <:-) De här la jag på en pizza, och det smakade fin-fint!

    Jag har aldrig varit på en sådan växtmarknad, men konceptet låter som något helt i min smak. Jag har lixom sällan eller aldrig haft råd att köpa alla plantor jag har behövt på något gardencenter eller så, utan jag har vanligtvis köpt en och sedan gjort fem nya genom delning, stickligar osv. Lite tidsödande, men tack och lov roligt också! 🙂

Kommentera

