Ovana muskler plågar otränad grävare

Den här helgen har jag inte plockat en enda svamp utan jag har koncentrerat mig på den försummade kolonilotten. Det har grävts och grävts och grävts lite mer. Man skulle kunna tro att allt ogräs är borta nu men jag har tyvärr bara bara frigjort ytterligare några enstaka kvadratmeter. Både armar och rygg värker idag. Gudars skymning så otränad jag är!

Ner i jorden har nu petats 29 vitlöksklyftor. Om fruktbarhetsguden är god så kan jag skörda min egen vitlök kring juli nästa år.

Jag har också sått massor med vallmofrön. Tre olika sorter vill jag smycka lotten med. Många frön på liten yta- det måste ju betyda att några av dem gror och växer upp i alla fall.

Tror ni att jag kom i håg tidningarna som skulle läggas ut? Inte då. De ligger kvar här hemma. Suck.

3 comments

  1. Vallmo är ju så himla vackert! Varför har inte vi vallmo i trädgården?? KAN man ens ha det? Jag funderar högt nu alltså. 😉 Måste kolla om vallmo kan trivas rätt skuggigt… Vitlök vore ju också kul att ha egen. Men den sätter man alltså redan nu? Kan man ta vanlig vitlök eller köper man särskild ”sättlök”? Åh, jag skulle behöva låna dig en dag som trädgårdskonsult tror jag! 😉

    1. Så du smickrar 😀 Jag tror att det finns vallmo-sorter som trivs även i skugga. Det är bara att prova. För vitlöksodling är det säkrast att köpa sättvitlök men jag har hört att det också ska funka med helt vanlig vitlök också.

  2. Den eviga kampen mot ogräset – och aldrig att man helt vinner den!? <:-) Men vallmo verkar vara ett smart drag – massor med såna så blir det underbart vackert bland kvickrötter, brännässlor och annat elände. 😀 Spännande med vitlöken. Jag testade en gång för många år sen, men jag undrar om inte nån (förkyld??) mullvad knaprade i sej alla "sättlökarna"… Ingenting kom upp till mej iallafall…

Kommentera

