Växtpyssel

Vintern låter vänta på sig. Flera av vårlökarna som jag petat ner i rabatterna på baksidan har börjat titta upp. Inte alls bra. När kylan väl kommer så stryker de obönhörligen med. Tragiskt.

Idag har jag skördat chilifrukterna. Alla plantor, utom en kraftigt nedklippt ‘Jamaican Bell’, har åkt ner i den tillfälliga komposten. Övervintring är inte min starka sida. Plantorna brukar ofelbart få löss och så blir jag förbannad för att det sprider sig till de andra krukväxterna. Lika bra att börja om med frösådd i januari.

Vid flytten i somras så slängde jag alla amaryllislökar som jag sparat sedan förra julen. Jag är ingen stor julpyntare men blommor är viktiga så nu har jag köpt på mig ett gäng nya amaryllisar. Det kändes trivsamt att plantera om dem trots att det duggregnade. Det är första advent nästa helg så det är väl legitimt att sätta igång nu.

Mina kära vänner kom förbi på eftermiddagen och hjälpte mig att få ordning på kattstaketet.Tyvärr hann mörkret falla innan vi var klara men vi kom en bra bit på väg.

One comment

  1. Jag har sneglat lite på amaryllisarna i affären på sistone, när jag har varit och handlat. Men det är ju redan stora knoppar på dessa, så de lär ju slå ut långt innan jul om man slår till på dem nu. Så jag får vänta lite till… Hyacinter är det förresten inte heller svårt att längta efter nu! 🙂 Det jag däremot inte ser fram det minsta mot, är att putsa alla fönsterna… Inte för att jag är sån att jag tvunget måste göra det bara för att det är advent på gång, utanför att det är så illa tvunget på grund av att man knappt längre ser ut genom dem! :-X Och då vore det ju trots allt lite smart att få detta tråk-jobb gjort innan alla ljusstakar och fönsterstjärnor och julblommor (och kanske även röda gardiner) ska fram/upp! <:-)

Kommentera

