Ännu mera kultur

Min ömma moder har varit en ganska krävande besökare. Hon vill ha aktiviteter (det betyder gå på museer/utställningar) hela tiden, nästan i alla fall, och jag vill helst ligga hemma och slöa och läsa en bok. Njuta av semestern 🙂

Nåja, det har inte varit så synd om mig. Mamma har betalat entréavgifterna och jag har varit till ställen som jag knappast skulle besökt annars. Stockholm har mycket att erbjuda men jag gillar generellt sett inte att röra mig i stan. Det är för mycket folk överallt.

I tisdags var vi till Nordiska museet. Vilken vacker byggnad! Det känns som att vandra runt i en katedral.

Nordiska museet

Vi var främst där för att kika på Rosa Taikons silverutställning men det finns mycket annat sevärt där också. Dukade bord, dockskåp och textilgalleriet tyckte jag var intressanta.

Stora hallen inne på Nordiska

Jag var rätt trött i fötterna  efter Nordiska men min halvhalta mamma ville prompt vidare till Fotografiska. Det har gjorts massiv reklam för Nick Brandts bilder och visst var de otroliga. Jag blev dock helt tagen i en bildserie av Aitor Ortiz. Om nedanstående bild hade funnits att köpa som plansch skulle jag köpt den direkt.

 

Fotograf Aitor Ortiz

Idag (onsdag) har mamma åkt hem och pappa har dykt upp istället. Det är krångligt med separerade föräldrar som inte kan umgås.

Kommentera

