Ännu en istur och vackra amaryllisar

Som sporadisk skridskoåkare är jag verkligen inte bortskämd med att kunna åka i närområdet. Nu verkar det finnas kvalitets-is lite överallt. Underbart men kort, det ska snöa imorgon…

Dagens tur gick på Magelungen. Mina geografiska kunskaper är klart bristfälliga, jag var helt säker på att vi var på Drevviken. Tjock och fin is, bitvis lika bra som på Öran. Det var många åkare ute, även grupper med småbarn som spelade hocky. Vi vågade oss inte över den svaga isbryggan under Ågestabron utan vi höll oss på sydöstra delen av sjön.

Ett av nöjena med att åka i befolkade trakter är alla vackra hus med strandtomter man kan beundra frön sjösidan. Magelungen är verkligen inget undantag. Naturupplevelsen blir dock lite störd av bruset från 73:an.

 

Magelungen

 

Jag bjuder på en maffig amaryllis också.

'Limona'

 

Jag köpte ett par lökar av ‘Limona’ i Weibulls-butiken (på Sveavägen) strax innan jul när de reade ut amaryllisar. Jag tittade nog inte ordentligt på bilden vid hyllkanten för jag hade förväntat mig att blommorna skulle vara vita. Därför blev jag glatt överraskad när de slog ut och visade sig vara svagt limegröna med en mer intensivgrön botten. Det finns också svaga röda stråk i den limegröna. Här kan ni se en snyggare bild.

One comment

  1. Vilka fina amaryllisar. 🙂 Jag fyndade några stycken småvuxna men väldigt rikblommande såna på rea efter förra julen, och har kikat efter såna i år också där jag köpte dem. Men tyvärr har jag gått nit så här långt… Borde så klart ha sparat lökarna från ifjol! <:-)

Kommentera

