Stora Värtan och Kyrkfjärden- solsken och lyxisar

Oj, oj vilken härlig skridskotur jag varit på idag. Salta isar och solsken som flödade över mitt vinterbleka ansikte.

Mer sol än jag sett sedan i somras!

Vi var 24 åkare och 3 ledare i min grupp.

Samling på isen vid badplatsen nedanför Näsbypark

I norra delen av Stora Värtan ligger det sorgliga vraket efter minsveparen Aspö. Här på Wikipedia kan man läsa mer om båtkraken.

HMS Aspö (M63)

På ett par ställen fick vi ta av oss skenorna och gå.

Skogstraskande

Det knixiga är att ta av och på sig skenorna. Efter sista fikapausen halkade jag till när jag stod på isen och balanserade. Höger knä fick sig en ordentlig smäll men som tur är har jag inte ont nu.

Det gäller att vara vig

Solen går hårt åt isen runt öarna

Blomskär

För många av åkarna är fikapauserna nästan lika viktiga som turerna i övrigt. Idag har jag viss förståelse för det. Att halvligga på en solig häll i skärgården är inte dumt.

Luftning av fötterna

Det var fler än jag som njöt.

Avslappnat

Sammanfattningsvis vill jag säga att det verkligen var värt besväret att kliva upp i ottan i morse. Håll tummarna för att jag får plats på söndagsturen också! Den här helgen kan vara sista chansen för mig att åka skridskor för säsongen.

Kommentera

