Pelargonuställning i Bergianska

Det pågår just nu en pelargonutställning- Mer vild än tam– på Bergianska i Stockholm. Jag var dit med ett par kollegor idag (torsdag). Plantorna ägs av systrarna Tingström som driver ERA Garden och vi hade nöjet att få direktguidning av Eva Tingström själv.

 

 

Jag är ingen pelargonfantast men jag uppskattar vackra blommor och det är fascinerande att se alla vilda varianter och sådana som systrarna odlat fram genom korsning.

 

Cremefärgad och späd.

 

Som sammet.

 

Franspelargon från Sydafrika

Håll med om att Franspelargonen är häftig.

 

Skönpelargon

Skönpelargonen gör skäl för namnet.

 

Cool!

 

Pelargonium-hybrid Ardens

Den här sista tycker jag är överlägset läckrast. En variant som härstammar från den svarta sammetsliknande pelargonen längre upp. Mobil-bilden gör den verkligen inte rättvisa. Plantan har ett ganska fult växtsätt så jag ville inte ha några sticklingar. Istället köpte jag en hängpelargon med succelentlika blad. Jag garanterar inte att den lever om ett år.

 

4 comments

  1. När jag ser (på min iPad) alla de här Pelargonerna (min frus älsklingsblommor) så kom jag att tänka på ett gammalt skämt:
    Pappan sitter i soffan och läser dagstidningen.
    Pojken, i förskoleåldern, står i fönstret och tittar på fåglar.
    Han undrar – Pappa vad är det för en fågel+
    Pappan höjer inte blicken från tidningen men svarar – En gråsparv.
    Pojken är tyst en stund. Så frågar han igen. Pappa vad är det där
    för en fågel då?
    Pappan är lika intresserad av tidningen och svarar – En gråsparv.
    Pojken är tyst en stund och så frågar han.
    Jo, Pappa, får en gråsparv se ut hur som helst?
    (Tablå).

    1. Jag tror att naturen inte bryr sig om vi har förutfattade meningar om hur en pelargon ska se ut 🙂

      1. Jovisst, men min fru och jag tycker ju att det är fantastiskt att man bara behöver en sorts blomma (skratt) för att kunna få njuta av en sådan fantastisk blomprakt – man blir ju stum av häpnad och lycka (som pelargonälskare). Kan nämna att min far blev förtjust i min fru då det visade sig att de båda hade pelargon som favoritblomma. Ja, det här hände för femtio år sedan, när de två upplevde sin samstämmighet inför pelagon-blomprakten på den tiden.

Kommentera

