Ett regnigt eftermiddagspass på lotten

Min stackars kolonilott har varit gravt försummad. Förutom ett slitigt arbetspass idag så har jag bara varit där 1 gång sedan i höstas!

Jag valde sannerligen en ruskig dag för utomhusjobb. Jag kom dit vid 16-tiden och var hemma vid 21.30 ungefär (inte helt friskt- jag vet) och under den tiden råkade jag ut för minst 8 regnskurar. Det positiva är jag faktiskt hann torka upp nästan helt mellan vattenanfallen.

Jag brukar skoja och säga att jag förvaltar 100 kvadratmeter kvickrot men nu har jag insett att det även ingår stora mängder kirskål och maskrosor. Kvickroten är fortfarande min värsta fiende. Jädrigt tuff att gräva igenom.

I höstas sådde jag flera olika vallmosorter i en pallkrage och i ett hörn på lotten men till min stora besvikelse har inte ett enda frö grott. Är inte det extremt konstigt!? Folk säger ju att vallmo sprider sig som ogräs. Det gäller tydligen inte hos mig…

Vitlöken som planterades i höstas har i alla fall skött sig. Titta så fint den växer!

Välmående vitlök

Broccolin som jag försått hemma är nu utplanterad i två pallkragar. Håll nu tummarna för att inte sniglarna äter upp dem. Det kryllar verkligen av små kräk med hus.

Nyutsatt broccoli

När jag stod med lera upp över armbågarna kom en annan kolonist och frågade om jag ville ha bönor som hon fått över.  Jag blev så överraskad att jag inte riktigt minns om hon sa att det var bondbönor men vi får väl se vad som dyker upp för jag har petat ner 12 stycken 🙂

Bondbönehörnan

Kruxet är att jag inte gillar bönor men om jag lyckas driva upp dem själv så kommer jag att anstränga mig för att ändra på mina smaklökars åsikt.

Sockerärtor är mer min melodi. Jag har petat ner 14 ärtor av en sort som ska få mörklila skidor. Det kan bli mycket tjusigt mot armeringsjärnen.

Sockerärtsstöd

En annan sak som jag hoppas mycket på är rädisorna. De får dela pallkrage med en sallatsmix. Det kan tyckas som en smula fånigt att jag visar bilder på till synes tomma pallkragar men jag behöver det här som minnesstöd ifall märkpinnarna kommer bort.

Rädisor och sallat

Det fula klotet i bakgrunden är en kompost som stod på radhustomten när jag flyttade in. Klotet verkar ha använts som en sorts papperskorg för när jag tömde den så hittade jag allt möjligt skräp. Värmeljuskoppar, plastspadar, godispapper och gud vet allt. Jag tog den till lotten istället och har under eftermiddagen nästan fyllt den med ogräs.

Jag avslutar detta maratoninlägg med en bild på en av fem solrosor som fått lämna tillvaron i plastkruka vid entrén för ett liv på lotten. Se nu till att bli stora och pampiga!

Solros med det häftiga namnet Waooh!

Solrosen syns knappt men den står där framför påskliljan som verkar vara självsådd.

Nu ska jag och min fullständigt trasiga rygg gå och sova. Imorgon har SMHI lovat sol och då ska det byggas grind till katthagen!

One comment

  1. Tradigt med allt ogräs – det är samma här… Men jag har väl mer eller mindre gett upp kampen nu och struntar i om det är mer kirskål och maskrosor än gräs i gräsmattan. Däremot försöker jag hålla det borta från rabatterna – för det är redan tillräckligt mycket kvickrot i dem, så… <:-I

    Praktiskt med odlingar i pallkragar! Har du lagt nån väv eller dylikt under, för att hindra ogräset att leta sej upp i dessa också??

    Svar på fråga: Jag tror inte det är särskilt ofta som nån märker att jag tar ett foto eller två på dem i smyg. Och när jag har blivit upptäckt så har – ännu så länge – ingen blivit arg iallafall. 🙂

Kommentera

