Blomsterskådning vid Sandemar

Om ni bor i Stockholmstrakten och uppskattar vacker natur så ska ni passa på att åka ut till Sandemar och beskåda de fantastiska kungsängliljorna som står i full blom.

De växer både ute på öppna fält och inne i skogen bland vitsippor och kabbleka. Jag tycker det är mysigast att gå inne i skogen och samtidigt lyssna på fågeltjattret. Jag fick så bråttom iväg till bussen att jag glömde kikaren men jag hade turen att hoppa av samma buss som en ”riktig” skådare och jag tog sällskap med henne en stund. Hon letade efter rosenfinkar och efter en stund fick vi se en stilig hanne som satt och sjöng av hjärtans lust.

Bedårande!

 

Lite här och där kan man se vita exemplar.

Färglös men vacker ändå

 

Knopparna påminner lite om fågelnäbbar.

Förklädd pippi?

 

Naturreservatet innehåller även torrare områden där våren bjuder på massor med gullvivor, orkidéer och violer.

 

Jag hade med mig en termos med te och goda mackor som jag mumsade i mig bland blommorna. Så här i efterhand slår det mig att jag glömde kolla efter fästingar när jag kom hem. Hoppas de små kräken inte smittat mig igen.

Adam och Eva. Men vem är vem?

5 comments

  1. Jag blev också inspirerad av dig, jag tog med mig ongen ut till Sandemar idag. Underbart och ljuvligt och fantastiskt och … Ja… Tack!

  2. Ang. Stuvsta trädgård’,,,det finnes alltid de som är missnöjda och vill skriva ner ett ställe . Det är mycket bättre och vara positiv och inte vara så jävla dum och inte tala om vem man är ,det tjänar alla på, gå dit och ta med varan du köpte och visa samt prata med personalen.. Göm dig inte bakom en buske fegis.var glad över att de finnes en så fin trädgård att handla hos drullpute skäms med dig……….

Kommentera

