Sniglar, sniglar, sniglar

Det är inte längre rättvist att kalla min kolonilott för ”100 kvadratmeter kvickrot”. Ett mer passande namn är ”Home of the slugs”. Herregud så mycket sniglar! Det finns allt från stora mördarsniglar till pyttesmå husbärande sniglar. En del har vridna skal, det har jag aldrig sett förut.

Jag har inte varit där ute sedan en kort sväng på midsommarafton och det var lite av en chock att se hur mycket slemdjuren tuggat i sig. Broccolin och blomkålen tycks vara klara favoriter. Jag tvivlar på att det kommer finnas något kvar åt mig att äta när det är dags för skörd. Konstigt nog har sniglarna låtit bli sockerärtorna och bondbönorna. De plantuslingarna växer trots det inget vidare. Så otacksamt.

En glädjande nyhet är att jordgubbarna tar sig bra. Jag mumsade i mig tre stycken som var mogna. Mmmm! Triljoner gånger sötare en de svenska sorter jag hittills ätit i år. I morgon ska jag ut och lägga nät över dem. Fåglarna kan äta sniglar istället 🙂

5 comments

  1. Om du har jordgubbarna på samma ”fina” kolonilott – se upp – ”våra” mördarsniglar åt av jordgubbarna också. Jordgubben såg så fin ut uppifrån och så var det en stor grop in i jordgubben på undersidan – en gång hittade vi en ”liten gullig” snigel som satt och åt frukost där 🙂
    Apropå grönsakerna – man lär sig år efter år vad man inte kan odla. Vi hade trott att de inte gillade grönkål – fel,fel,fel 😦

  2. Men hu då… Först översvämning och nu sniglar… 😦 Men gläd dej åt jordgubbarna!! Jag har ett par såna plantor, men det är nåt kreatur som knipsar av dem innan de ens har hunnit bli ljusröda. Fåglar eller möss, kanske… Så jag lär inte få njuta ett enda moget bär ifrån de plantorna, misstänker jag.

    Ja, visst är det beklämmande med den minsta ungen i boet. Den är verkligen ynklig jämfört med de andra. 😦 Men OM det finns gott om mat lär väl den också reda sej – det är väl så det är tänkt i naturen!? Bra år ska skapa ett överflöd inför dåliga år, så det finns lite reserver att ta av då så att säga. Bara det nu inte betyder att storasyskonen käkar upp sitt småsyskon nästa sommar, ifall det plötsligt skulle vara dåligt med fisk då…? Blärk… :-X

  3. Hej där. Även om jag inte varit så flitig på bloggen så har jag följt dig med spänning. Fiskgjusarparet kollar jag varje dag. Så himla spännande. Men nu till mördarsniglar.
    För ett par veckor sen hade vi inga alls. Men en granne sa att de plockade 30 – 40 stycken varje dag. Så jag gav mig ut på mördarjakt redan vid 7 snåret på morgonen. Och vipps hittar jag ca 30 – 40 st också på vår lilla tomt. Jag klipper dom i två bitar och stoppar dom i en plastpåse. Nu har det blivit till ritual att gå en sväng varje morgon och kväll. Och jag har fått våra grannar med mig. De har redan ätit upp min dill och sallad, och det gillar jag INTE.
    Hörs snart på bloggen igen.
    Ha de bra

Kommentera

