Min katt går på lyckopiller

Veterinären klämde på min katt och kunde inte hitta några tecken på urinvägsproblem. Helt säker kan man dock inte vara utan att ha analyserat urinen men det är inte så lätt att få en katt att gå med på dylikt.

Min egen teori har ju varit att katteländet är stressat men det där med blodet fattar jag inte. Veterinären sa att stress kan framkalla blodig urin. Hon rekommenderade ett kosttillskott som heter Zylkène. Det ska förhoppningsvis få honom att känna sig mer tillfreds med livet, att kunna acceptera att det finns andra katter som stryker runt tomten. Det känns märkligt att ge lyckopiller till ett djur men jag provar. Jag tror knappast att kattrackaren blir sämre av det i alla fall.

3 comments

  1. Det var en märklig veterinär! När våra hankatter haft blod i urinen har de vanligen haft feber också och så har de fått antibiotika.
    Då har det också varit fråga om ”njurgrus” eller t.o.m. njursten. Vi fick då ofta rekommendation att köpa ett veterinärfoder som skulle
    motverka bildandet av njursten. Jag kommer inte ihåg vad det hette med det var ett foder som bara finns hos veterinär.

    1. Jag tycker faktiskt att det var en ovanligt vettig veterinär. Man ska inte ge antibiotika i onödan. Katten verkar ju inte ha ont någonstans eller ha några andra tecken på njurproblem. Vi diskuterade foder också och det jag köper är redan en lågmagnesiumsort. Nu håller jag tummarna för att kattskrället ska lugna ner sig och slippa känna stress för alla andra katter som stryker omkring.

Kommentera

