Nu har jag gardiner!

Vissa saker tar låångt tid för mig att ordna. För drygt 5 månader sedan köpte jag mitt Hollywood-tyg som jag skulle förvandla till gardiner i sovrummet. Min plan var att lämna in tyget till sömmerskan som finns här i förortscentrumet men hon betedde sig otroligt oproffsigt gentemot en av mina vänner och då drog jag öronen åt mig. Det hjälper inte att det bara är raksöm, jag är fullkomligt värdelös på att hantera en symaskin. Tyget har därför blivit liggande.

Istället bad jag mamma om hjälp i tisdags när hon nu ändå var på besök. Vi lånade en maskin av en kompis och testade noga att allt fungerade innan kompisen åkte hem. Typiskt nog gick det inte lika bra sedan. Undertråden ville inte alls vara med. Det slutade med att mamma satt uppe halva natten och tråcklade och sedan rekommenderade hon mig att låna en annan maskin och försöka sy själv. Det var verkligen dumt att vi satte igång med gardinfixandet dagen innan hon skulle åka hem!

Grannen var snäll nog att låna mig sin maskin och igår kväll gav jag mig i kast med projektet. Det tog nästan en timme innan jag lyckats spola upp tråd på lilla rullen för undertråden, trä maskinen och ställa in önskad söm och hastighet. Herregud, det var i syslöjden på högstadiet som jag sist petade på en symaskin.

Hej och hå, här ska det sys

Efter mycket svett och lite omsyningar så blev jag klar.

Ta da!

Jag provade att ha dem uppe i natt och jag tycker att de fungerar hyfsat som komplement till mörkläggningsgardinen för att hålla solljuset borta på morgnarna. Och visst är det ett häftigt tyg? 🙂

Kvaliteten på mitt syjobb är väl lite si och så. Jag verkar ha dragit lite för hårt i tyget på några ställen. Jag tog med längderna till kontoret idag och bad en kollega att titta på det och hon tror att det rättar till sig efter en omgång med strykjärnet.

Det är minsann inte bara mitt sovrum som numera har gardiner. Jag har köpt ett par färdigsydda gardiner till vardagsrummet som den ömma modern satt och fållade upp för hand. Det blev ljusgrå gardiner med s.k öljetter. Inte så dumt. Kattkräken har visat intresse för att klättra i dem. Matte säger blankt nej till det!

Kika på gardinen, inte vitlökstrasslet på bordet

3 comments

  1. Bra jobbat!
    Jag kände nästan litet ångest innan jag läst till slutet 🙂
    Men så såg jag att du liksom Anna-Lisa (min fru) syr med en Janome – då måste det bli bra, hehe.

  2. Strongt att du faktiskt fixade det!! Jag är inte heller vän med symaskinen, så jag förstår verkligen vilken kamp du har gått mot både den och tråden och tyget! Jag köper alltid färdigsydda gardiner, men ofta stämmer inte längden utan man måste korta dem en bit. Sist detta skulle göras övervägde jag faktiskt att fästa upp dem med hjälp av häftapparat och klamrar! Men det slutade med att jag sydde för hand, och det blev iallafall ganska bra. <:-)

Kommentera

