Den mindre attraktiva sidan av kattägarskap

Naturligtvis är jag otroligt fäst jag mina katter, tro inget annat. Ibland tycker jag dock att de är, hur jag ska uttrycka det, mindre tilltalande.

Kattspyor är något av det värsta jag vet. Speciellt när de dyker upp mitt i den nålfiltsklädda trappen, eller ännu värre, i sängen. Igår  förmiddags fick jag mig en obehaglig överraskning när jag låg i soffan och skulle rätta till lakanet som jag släpat ner från sängen på övervåningen. En fin spya prydde täcket. Någon av de små liven har tydligen passat på när jag var ut i köket och fixade frukost. Blä! Det övergår mitt förstånd varför de inte kan hålla sig på golvet när de ska spy. Om parketten är för hal finns det en kohud som de kan ta spjärn emot. Den är i alla fall lättare att torka av än täcket.
För att fortsätta på äckelspåret är det minst en katt som är dålig i magen. Förutom obehaget att rensa kattlådan så går de runt och fiser och det luktar inte direkt rosor. Nu har jag köpt ett svindyrt foder som ska lugna känsliga kattmagar. Måtte det hjälpa!
Minns ni mina problem med hankatten som kissar inne? Det var inte urinvägsproblem och det blev bättre ett tag med lyckopillren men det är alldeles för dyrt och bökigt i längden. Det händer fortfarande att han skvätter några droppar i köket och det är inte trevligt. Det värsta är väl att jag riskerar att bli immun mot lukten och när jag får besök kommer den stackars personen att bli helt avskräckt.

4 comments

  1. Jag har precis städat ut en halv leråker efter hunden, om det är till nån tröst att höra. Han hade den med sej hem igårkväll efter att han och maken varit iväg och plöjt upp en gammal myr eller vad sjutton det var. Jag tänkte mej att hunden skulle åka i traktorn när de stack iväg, för det gillar han att göra, men han hade sprungit efter den istället. Och av nån outgrundlig anledning fick han komma in igårkväll utan att passera duschen först… Vilket jag förmodligen kommer att märka resten av veckan också! :-I Ibland är det väl bara så att det känns som det enda rätta och uthärliga är att djur ska bo utomhus, eller i lagårdar… <:-)

  2. Svar: De beror väl mest på hur stor eller liten husvagnen respektive husbilen är – om det är trängre i den ena än i den andra!? 😀 Vi har en mellanstor husbil, tror jag man kan kalla den för, och bakom sätena man sitter i när man kör så är den inredd exakt som en husvagn. Sängen är placerad på ett normalt vis, och inte ovanpå nåt stort förvaringsutrymme eller uppe i taket nånstans. 🙂 Toan är dessutom större än den vi hade i husvagnen. Jag tror inte de andra delägarna (makens föräldrar) kan tänka sej något mindre än detta, men själv skulle jag gärna sett att den var lite kortare så det hade varit ännu lättare att parkera i vanliga parkeringsrutor. Men det är inget större problem att få plats som det är, men jag kan ju erkänna att jag överlåter rattandet till maken som har lastbilskörkort… Ähum! <:-)

  3. När jag läste detta första gången kändes det motbjudande att klicka på gilla – men nu gjorde jag det i alla fall – det betyder att det var intressant att läsa.
    Jag led med dig. Varför jag kommenterar nu? Jo, jag har gått och undrat – eftersom du inte skrivit något mer om det – hur mår katterna nu??????????

    1. Ja du 🙂 De har slutat fisa, vilket jag är mycket tacksam för. Kisseriet har inte helt upphört, till min förtvivlan. Det är säkert inte mer några droppar åt gången men det luktar ändå.

Kommentera

