Tre sjöar söder om Stockholm

Det var längesedan jag kände mig så fysiskt trött efter en skridskotur. Sedan jag kom hem vid 15-tiden har jag försökt samla kraft att duscha men jag sitter tydligen fast i fåtöljen 🙂

I brist på ”riktiga” isar ordnade Friluftsfrämjandet en tur idag som gick på tre plogade banor på sjöarna Drevviken, Orlången och Magelungen. Vi samåkte i bilar mellan banorna.

Drevviken har ju fler banor men vi utgick från Hökarängsbadet och skrinnade runt 2,9 km-spåret. Jobbiga sprickor men i övrigt ganska ok is.

image

Utsikt från Hökarängsbadet

 

Området kring Orlången är mycket vackert men banan är uselt dåligt underhållen. Om de plogade lite oftare skulle isen vara betydligt mer lättåkt. Jag var helt slut i vristerna och underbenen när vi väl kom i land. Jag har för dålig teknik på den typen av underlag.

image

Fikapaus vid Orlången. I mitt tycke den trevligaste stunden vid den banan.

 

Tack och lov så var banan finare på Magelungen men vid den tiden på dagen vimlade det av folk och fä. Det känns läskigt när småbarn spelar hockey mitt bland alla åkare, men visst är banan till för alla.

image

För övrigt var jag på en fantastisk konsert i Uppsala igår! First Aid Kit hade sin sista konsert på turnén. Besöket i konserthuset var faktiskt premiär för mig. Bygget startade när jag väl flyttat där ifrån för en herrans massa år sedan.

image

Systrarna framför Ghost town utan elektriska hjälpmedel. Magiskt.

One comment

  1. Här behagade solen inte visa sej nånting i helgen… Tänkte jag skulle gå in till samhället och hem igen igår eftermiddags (vilket hade blivit ca 6 kilometer sammalagt) men det blåste så snålkallt rakt i ansiktet att jag nöjde mej med ca 3,5 kilometer. Måtte det snart bli lite vårlikt väder igen!!!

    Lustigt att fåglarna inte ville ha mesklockorna!? Fast jag hade fått tag i en påse med jordnötter en gång som också förblev orörd. Misstänker att de inte var riktigt fräscha!?

Kommentera

