En massa mässa

Ja herregud. Trädgårdsmässan. När jag går där så jag av drabbas av odlareufori och shoppar hejdlöst.

I år kände jag mig inte lika galen och det beror på två saken. För det första är våren så sen att det inte är någon idé att köpa ett gäng blommande plantor för jag kan ändå inte förvara dem tills frostrisken är över. För det andra vill jag inte plantera något nytt vid radhuset så länge som jag måste häcka inne i city.

Jag köpte i alla fall lite saker som förhoppningsvis ska växa på lotten framöver, potatis och charlottenlök. Det kan i alla fall inte gå sämre än förra årets satsning på broccoli, blomkål etc.

Pelargoner och fuchsior tycks vara svenskarnas favoritväxter. I alla fall om man ska tro antalet utställare som säljer dem.

image

Pelargoner på längden och tvären

Jag gick och sneglade lystert på ett budgetväxthus men det känns inte bra att lägga ut 1500 spänn på sådant när jag ska köpa underskåp och nya vitvaror till köket.

image

Kanske nästa år

En schysst växtbelysning står också högt på önskelistan.

image

Mässan handlar inte bara om shopping utan det finns mycket att njuta av också. Jag vilade mina trötta fötter vid en av Blomsterlandets maffiga montrar. De där orkidéerna är undersköna.

image

Och liljekonvaljerna i Trädgårdsamatörernas monter gör vem som helst mjuk i hjärtat.

image

Dagens mest onödiga inköp var ett par träskor. Jag har dålig impulskontroll när det gäller designern a. nordin i kombination med rea. Men håll med om att de är coola 🙂 Gummisulan ger en härlig svikt i stegen.

image

Jag orkade traska runt i fem timmar, sedan var fötterna utmattade och hjärnan översvämmad av intryck.

3 comments

  1. Såg lite därifrån på tv häromdagen (det var nog i en nyhetssändning?), och jag funderade på om någon jag kände möjligtvis var där! 😀

    Hade själv inte haft något emot att tillbringa en dag där, så man äntligen kunde få lite ordentlig VÅR!! Härhemma har jag nyss konstaterat att det på de flesta ställen i trädgården INTE går att få ner en spade ens en centimeter i marken. Behövde ha upp några snödroppar för att ha i ett blomsterarrangemang, och jag fick leta lä-ä-änge innan jag hittade några som faktiskt gick att få loss. Nu är nästa problem att töa upp en säck med jord, så jag kan plantera dem i en korg också… Tur man har braskamin!! 😉

    Svar: Jag håller med dej om att det är alldeles för hackiga sändningar från Hornborgasjön – inte alls i klass med fiskgjusarna ifjol. Tror du att de återkommer i år också? 🙂

Kommentera

