Vårutflykt vid Sundby gård

Det går inte att lyssna ointresserat på Pelle Holmberg. Han är så otroligt kunnig på det mesta som finns i naturen och hans entusiasm smittar.

image

Därför var det självklart att hänga med på vårutflykten som Friluftsfrämjandet ordnat vid Sundby gård. Pelle fick oss att studera trädens knoppar, spana efter fåglar (jag blev mest glad över sädesärlorna och en fiskgjuse) och leta ätliga växter. Sommargyllen var en ny växt för mig. Jag har säkert sett dem men aldrig reflekterat över vad den heter.

image

Vackra sippor fanns också att njuta av.

image

Det var mitt första besök på Sundby gård men jag åker gärna tillbaka.

image

2 comments

  1. Ja, den här helgen har det ju verkligen varit VÅR!! Vilket väder!!! 😀 Idag är det lite mer moln och kallare igen, men det ska nog gå att få fart på vårkänslorna framåt kvällen iallafall – för då ska jag hänga med min man och hans kurskamrater på ”biodlingen” på en föreläsning. 🙂 Trodde inte jag skulle intressera mej så värst för bina och så där, men nu när vi har fått hem en kupa (snart två!) och bina också kommer hit vilken dag som helst, så måste jag erkänna att det är lite spännande iallafall! 😀

    Kul att fiskgjusekameran är kvar – då lär det bli fullt upp med att följa både den och örnkameran i sommar!!!

  2. Ja tänk vad mycket det finns i naturen som man inte vet nåt om. Att följa med på en sån utflykt skulle jag också kunna tänka mig.

    Jasså, fiskgjuskameran är kvar. Den länken måste du ge mig. Jag har slarvat bort den. Förra året satt vi som fastklistrade vid datorn för att inte missa nåt. Vi var bara borta 3 dagar på semestern och när vi kom hem var alla tre ungarna ringmärkta. Typiskt.
    Örnkameran därimot har jag lyckats fånga upp.

Kommentera

