Middag för hjälpredorna

Det är skönt att ha vänner och grannar som kan hjälpa till att mata katter och vattna i trädgården under korta perioder. Mamma tog hand om allt när jag var i Italien men sedan pep jag ju iväg direkt till Skåne för en långhelg och då fick andra rycka in.

Jag fixade en middag idag som tack till mina hjälpredor. Det är roligast att testa nya saker när jag får gäster och ibland blir det bra, som idag!

image

Buskarna dignar av mogna röda vinbär och jag behövde ett recept för en schysst efterrätt. Googlandet ledde mig hit, till Söta saker. Jag trixade lite med hennes recept och åstadkom en härlig kaka. Farinsockret gav ytan en fin knäckighet och päronet neutraliserade den syrlighet som kan göra de röda vinbären svåranvända.

2 comments

  1. Toppen med snälla och hjälpsamma grannar!! 🙂

    Här har vinbären börjat skifta i rött, men det slutar nog som vanligt: Att trastarna tar dem långt innan jag ens har hunnit tänka tanken på att använda dem till något. <:-) Saft på vinbär har jag hur som helst lovat mej själv att aldrig nånsin koka igen – det slutar nämligen alltid med sanslösa överkok, där hela spisen (och halva köket) dränks i röd sockerlösning. BLÄ!!! 😦 Föredrar safter där man bara behöver koka upp sockerlagen som hastigast, och sen hivar man i "smaksättningen" och så får hela rasket bara stå och dra i några dygn. Då är det värsta som kan hända att det börjar mögla (tror jag??) men det har (peppar-peppar!!) aldrig hänt mej, utan det brukar bli både bra och gott. 🙂

  2. Här har det varit fullt upp ser jag.
    Det är det även

    här, så bloggen har fått vila.
    Jag har dåligt samvete för trädgården. Den har liksom kommit i andra hand nu. Men till helgen hoppas jag få bort det mesta av ogräset osv.

Kommentera

