Det stinker

Det växer inte bara önskade växter på min radhustomt och när jag väl gör en insats så blir det stora högar med uppryckt ogräs. Jag har ingen kompost men det finns andra sätt att utnyttja näringsämnena.

image

Jag har lagt växtmaterialet i hinkar och fyllt på med vatten. Sedan har det legat där och gosat till sig i ungefär en vecka. I orört skick så luktar det inte men gud vilken stank som sprider sig när man rör om eller häller av ”kompostjuicen”. Jag vill att mina tomat- och chiliplantor ska uppskatta detta tillskott av näringsämnen. Squashen och bönorna får en skvätt ibland också. Egentligen behövs det här som mest på kolonilotten men när jag försökte mig på det här tricket förra sommaren (med nässlor) så klagade lottgrannen över att det luktade förfärligt. Än så länge har ingen klagat i radhusområdet men det beror kanske på att närmaste grannen inte är hemma 🙂

Jag stod under bevakning när jag gjorde min kvällsvattningsrunda.

image

2 comments

  1. Det blir rätt mycket lukt, men efter bara en vecka tycker jag inte att det är så farligt ändå. Får man alltför mycket klagomål så kan man ju låta det ligga bara några dagar så att ogräset verkligen dött och sen lägga det som marktäckning. Min erfarenhet är i allafall att det är efter en vecka som det blir riktiga odörer… 🙂

  2. Om man inte vill äta brännässlor, så lär de vara utsökta just som näring till andra växter via den beredningen – fast jag har aldrig prövat. Gräsklipp tex kan man ju lägga runt grödorna, för att dels hålla tillbaka ogräs och dels för att näringsämnen lakas ur och blir prima gödning. Det luktar nog ingenting? 🙂

Kommentera

