Varm, varmt och inte en droppe regn

Mina förhoppningar om regn har hittills inte införlivats. Jag vattnar krukorna minst ett par gånger per dag, de törstar snabbt i värmen.

Nu har jag äntligen fått hjälp med att köra bort spisen och annat bråte. Visst är det skönt att slippa se den klumpen varje dag i trädgården men den hade en viss funktion som blomsterförvaring, se bilden här. Nu har jag offrat en stege för att förvara några av pelargonerna så de får sol och skydd från sniglarna.

image

Även på kolonilotten törstar växterna efter vatten. Efter att jag vattnat så skördade jag scharlottenlöken. Jag trodde att lökarna skulle bli större men eftersom blasten vissnat ner så antar jag att de inte växer mer. Nu ligger de på tork i trädgården. Vitlöken verkar behöva ytterligare några veckor i jorden.

image

Till min förtjusning såg jag att det kommit en gurka också! Om några dagar är den kanske ätbar.

image

 

Kolla in min kardtistel. Visst är den ståtlig!

image

För övrigt kan jag meddela att min karriär som tillverkare av röda vinbärsgelé inte kommer att besannas. Först blev den alltför lös och söt. Då plockade jag mer bär för att spä ut sockerhalten och kokade om alltihopa. Jag tillsatte även en påse med kombinerat konserveringsmedel och sånt som fixar till konsistensen. Jag vet inte om det berodde på tillsatsen men smaken blev inte bra. Usch så trist efter allt jobb.

 

6 comments

  1. Det blev bara några få ynka regnstänk här igårkväll. Hade ju nästan känts bättre då om det inte hade regnat alls!? Skulle ju ha behövts tusen och åter tusen gånger mer, menar jag… Men, men! Tids nog får vi säkert regn i flera veckor i sträck istället – och då kommer jag att gnälla över det! Hm… <:-)

    Synd att gelén inte ville sej. Har aldrig testat att göra sån, men jag kan tänka mej att det inte är helt enkelt med konsistensen – och att eventuella tillsatser ger lite smak som kanske inte är riktigt önskvärd… Du får testa att göra sylt istället!?

    Jag har ju varit ganska anti det här med att sylta och safta (mest när det gäller att koka saft – för den kokar alltid över och kladdar ner hela köket…), men i år har jag inte kunnat låta bli eftersom det har blivit så mycket bär i trädgården. 🙂 Krusbärskräm är en favorit, men allra godast har en svartvinbärssylt jag gjort blivit: Sötade den med honung istället för med socker. SLURP!!!

  2. Den 24/7 hurrade vi högt tillsammans min fru och jag. Varför? Jo, vi fick äntligen regn efter fyra veckors högsommarvärme (var det fyra eller tre, strunt samma det var så ”himla hett” hela tiden, dag och natt). Nu är väl dina växter räddade, eller hur? Hur känns det nu att slippa springa runt och vattna?

  3. Oj, den här kommentaren har jag helt missat! Förlåt. Det är bra med ett ordentligt regn ibland, då slipper jag vattna i rabatterna. Det räcker med att at hand om alla krukorna jag har.

Kommentera

