Och chiliplantorna har det bra

Jag har troligen varit lite för snål med näringstillförseln (Bauhaus-jord är ju inte högkvalitativ direkt) vilket gjort att chiliplantorna inte har blivit så stora i år. Det passar mig å andra sidan ganska bra. Det blir ett litet helvete annars när de ska flytta inomhus under hösten för att de sista frukterna ska hinna mogna, utom räckhåll för frosten.

Mina nogrannt handskrivna lappar med namn på sorterna har bleknat i solen så jag har inte fullständig koll på alla, vem som är vem. Det är totalt sett nio sorter men vissa sorter har jag bara en planta av (har gett bort massor) medan andra förekommer i 3-4 exemplar Jag räknar med att det blir lättare när frukterna mognat och de fått sina rätta färger.

image

Black Paquin (tror jag)

 

image

Aji Crystal

 

image

Hungarian Hot Wax

 

image

Inca Berry

One comment

  1. Vad många olika sorter det finns, asså!! 😎 Jag fick chilifrukter av ett par vänner för flera år sen, som jag sedan torkade och sparade. Och det finns fortfarande kvar en hel del, för de är så in i bänken starka att det räcker med pytte-pyttelite. Dessutom har jag inte chili i så speciellt många maträtter… Faktiskt nästan bara i chili con carne… <:-) Borde väl lära mej att använda det mer, men i såfall skulle jag nog föredra någon sort som inte är fullt lika het!?

Kommentera

