Chansning med ginko

Jag har två exemplar av Ginko biloba som jag förut brukade lämna i till nästansvärmor för vinterförvaring. Hon har en trapp med dagsljus som hon håller precis frostfri och plantorna brukar se mycket fräscha ut när jag hämtar dem tidigt på våren.

Nu har jag ju ingen nästansvärmor längre så jag får lösa vinterförvaringen själv. Jag vet att det finns Ginko-träd inne i hufvudstaden, längs Hornsgatan tror jag. Det födde idén om att mina plantor också kan klara en vinter utomhus.

image

Jag grävde helt enkelt ner krukorna i en pallkrage på lotten!

Den sista potisen plockades upp i samma veva. Jag är otroligt nöjd med Amandin-sorten men jag anar att den torra sommaren kan ha hjälpt till. Tung och blöt lerjord borde inte passa en sort som vanligtvis trivs i sandig jord.

image

I potatislandet bor numera den nyplanterade vitlöken. Jordgubbarna har skickat in revor och det ska bli spännande att se om de och vitlöken kan samodlas.

4 comments

  1. Trevligt! med odling i rink, som jag uttrycker det. Pallkragar har blivit populärt och det här året höjde affärena priset.
    I Kalmar Park, finns en ståtlig ginko biloba.
    Har potatis odlingen i en rink, klipper av blasten när potatisen har blommat, sen får pärerna ligga i jorden en månad eller två. Skalet blir bättre.

    1. Det här är första året som jag odlar potatis på ”riktigt” så jag har inte fått kläm på allt. Ska ta till mig ditt tips om blasten. I ärlighetens namn så vissnade blasten ner för ett bra tag sedan men jag har inte hunnit skörda allt förrän nu. Och potatisen verkar ha växt bra under tiden.

  2. Ginko låter väldigt exotiskt i mina öron, men förhoppningsvis är det tillräckligt tuffa träd för att klara att övervintra utomhus. Jag håller tummar och tår!!

    Ja, de vita solhattarna finns i min trädgård, och det roliga är att jag fick fröna till dem från en annan bloggvän (som snodde dem i en stadspark!) så det vore ju hur kul som helst att låta deras frön vandra vidare till ytterligare en bloggvän!! 🙂 Jag lovar att jag ska hålla koll på fröställningarna och försöka se när de kan vara klara att skörda!! 🙂

  3. Köp en Gardena plog till nästa år. Med plogen gör du fåror i jorden med cirka 40 cm emellan. Den första kupningen, blir när du lägger ned potatisen på våren. Sen när potatisen bladen visar sig, gör du andra kupningen.
    Odla i växelbruk, det vill säga, använd inte samma jord år efter år för potatisen. Man kan samodla Tagetes och potatis. Jag brukar sätta fyra tagetes plantor i varje hörn av potatisrinken. Tagetes motverkar nematoder i potatisjorden. Växelbruk eller samodling med t.ex. morötter och lök, varannan rad, skyddar mot angrepp av morot/lök fluga. Eller om man vill odla i rinkar/pallkragar med färskt gräsklipp på jorden som sen förmultnar. Det gör att du slipper rensa oönskade växter, slipper vattna hela tiden, och du får riktigt stora daggmaskar som agerar som *grävskopor*.:)
    http://www.odla.nu/artiklar/ute/skadedjur-och-sjukdomar/skadegorare-i-tradgarden-0

Kommentera

