När huvudet är dumt får kroppen lida

Man skulle kunna tro att jag lärt mig vid det här laget, men tydligen inte.

Igår satt jag framför TV:n och rensade chilifrukter som skulle torkas. Jag plockade bort kärnor och gjorde misstaget att inte ha handskar på mig. Efter ett tag kände jag en brinnande smärta i vänsterhanden och jag fick sitta med handen i en mugg vatten medan jag kollade klart på The Big Bang Theory.

image

Det var omöjligt att sova. Skinnet var superkänsligt och den brännande känslan blev bara starkare och starkare. Fingrarna svällde till och med.  Jag googlade och testade alla huskurer som nämnts på olika forum. Att doppa handen i fil var ett förslag. Klart att jag provade. Det hjälpte tyvärr inte det minsta. Inte värktabletter heller.

image

Jag tänkte att det skulle funka med något riktigt kallt för att blocka smärtreceptorerna. Jag tog fram en påse med frysta trattkantareller. Huden var så känslig att smärtan blev sju resor värre. Ingen bra idé alltså.

 

Tea tree-olja, kylbalsam, fet hudkräm var andra förslag men det enda som i till slut mildrade var kallt vatten. Jag låg i flera timmar med handen i en glassburk med vatten men när jag råkat spilla ut så pass mycket att jag fick gå upp och byta täcke, då orkade jag inte längre. Jag somnade av ren utmattning vid 04-tiden. Jag var minst sagt groggy när väckningslarmet satte igång vid kl 07 men branden i min stackars hand hade äntligen slocknat! Jag har varit öm idag också men det blir bättre.

En dyrköpt kunskap (chili kan göra ont) som jag egentligen redan har.

One comment

Kommentera

