Massaker i svampskogen

Jag tog ledigt halva dagen idag för att följa med mitt ena fadderbarn och hans pappa ut i skogen. Jag hade verkligen sett fram emot att hitta massor med svamp. Det har ju regnat duktigt på sistone så förväntningarna var skyhöga.

Vi blev mycket bedrövade när vi såg att markägaren låtit gallra i skogen. Maskinerna hade gått hårt fram och eftersom de kört  i de sumpiga partierna (som trattkantarellerna och de rödgula trumpetsvamparna trivs allra bäst i) såg det ut som rena rama gyttjebadet där våra svampställen vanligtvis ligger. Fy så trist! Jag trodde att det fanns krav på att den här typen av jobb skulle göras när marken var frusen, speciellt som området ligger i ett naturreservat.

One comment

  1. Åh, vad jag känner igen mej i att ha fått fina svampställen saboterade av skogsgallringar/-avverkningar! 😦

    Men du får glädjas åt fröna istället! 😉 Fint att de kommit fram!! 🙂

Kommentera

