Det stora julbaket

Jag och en kompis har som tradition att träffas inför jul och baka. Idag var det dags!

Vi gjorde inte sju sorters kakor men närapå. Lussebullar, maränger och två sorters knäck.

image

Här ovan häller jag första knäckomgången (citron och ingefära) i formar. Den satsen blev på tok för lös, mer som kola.

image

Den andra omgången (chokladsmak) fick puttra längre och blev istället stenhård. Vi fick kämpa för att få ut kletet ur kastrullen och ner i formarna. En riktig pärs. Efter det här vågar jag nog aldrig mer göra knäck.

image

Marängerna krånglade också men efter flera timmar i ugnen så blev de så där extremt spröda som vi vill ha dem.

Lussebullsbaket var det enda som flöt på. Jag tror att vi hittat det ultimata receptet. Vi använde inte ens hela mjölmängden. Bullarna blev otroligt saftiga.

3 kommentarer

  1. Det där hoppas jag kan bli av tillsammans med dottern senast nästa helg. 🙂 Vi har julbakat ihop några år nu, och såna traditioner vill man ju inte ska brytas. Men tiden, den tiden… <:-I

Lämna en kommentar