Köksbestyr med varierande resultat

Jag tycker det är roligt att laga mat om den äts i sällskap med någon annan. Därför blir det inga avancerade rätter på vardagarna. Ofta blir det bara mackor och te. Min räddning är att jag åtminstone brukar fixa riktiga matlådor. Sedan ett tag har jag snöat in på soppor. Det är enkelt att göra många portioner och de smakar ok även när de varit frysta. Idag lade jag ner flera timmar på en broccolisoppa (spetsad med grillkorvsbitar och smulade torkade trattkantareller) och jag tyckte den smakade gott innan jag ställde ut den för att svalna. Det känns därför snopet att den inte alls är god nu när jag tog mig en smakbit till kvällsmat 😦 Efter allt jobb jag lagt ner på den så får jag vackert äta den i alla fall.

Tack och lov blev potatis- och jordärtskockssoppan god. Ett säkert kort.

Mina vänner gör en extremt god müsli och igår fick jag äntligen tummen ur att ordna mig egen.
image

Man rostar linfrön, Fibrex, solrosfrön, mandlar, hasselnötter och kockosflingor. Bästa tillbehöret till frukostfilen!

One comment

  1. Jag har inte varit mycket för att göra soppa tidigare, men sen jag upptäckte att det bästa sättet att tillaga vissa (sega…) köttbitar är att koka dem så har det hänt några gånger. Det blir ju så fin buljong efter såna långkok, och kastar man ner lite blandade grönsaker mot slutet så har man ju en soppa på köpet så att säga. 🙂

    Nu har jag läst ordentligt på tomatfröpåsen, och konstaterat att det klart och tydligt står där att de ska sås först i februari-april. Så då avvaktar jag väl till mars då!? 🙂

    För övrigt har jag ägnat en stund av helgen till att leta i källaren efter mina gamla belysningar. Hade en slags ramper (för glödlampor) som jag använde som växtbelysning senast det begav sej. Med den tidens glödlampor funkade de inte så jättebra eftersom de alstrade värme, men nu när det finns så många braiga energilampor så tror jag att de hade blivit jättebra att hänga upp över småplantor. Men jag hittar dem inte, och risken är nog tyvärr stor att de inte längre finns kvar i min ägo (utan har hamnat på återvinningsgården i samband med nån källarutrensning)… :-I

Kommentera

