När man får oväntat och ovälkommet besök

Jag lagade kyckling igår och ställde ut den efteråt för att snabbt svalna av. Mot bättre vetande så satte jag inte på ett lock utan jag tänkte nog att avkylningen skulle gå snabbare utan täckning.

En stund senare satt jag i soffan och tragglade mig igenom en hög med urbota tråkiga jobbpapper när jag hörde ett klirrande ljud från köket och ett ilsket fräsande. Hankatten satt i köksfönstret och stirrade ilsket ut. Håren på svansen och ryggen stod rakt upp. Jag anade oråd och öppnade dörren. Då skrämde jag en katt (såg ut som en av grannarnas) som uppenbarligen haft närkontakt med kycklingen!

image

Svärande letade jag efter skorna för att springa ut och skrämma mat-tjuven ordentligt och då passade hankatten på att smita ut och ta saken i egna tassar. Båda katterna försvann runt hörnet som en oljad blixt. Mitt förföljande gick inte lika smidigt. Jag behövde som tur var inte leta efter länge min modiga vaktkatt. Han satt och såg nöjd ut vid staketet ett par radhus bort. Uppenbarligen hade kycklingtjuven skrämts ordentligt och det var inga problem att få min katt att vilja gå hem. De nio minusgrader gjorde nog sitt till också…

2 comments

  1. Jag gjorde exakt samma misstag en gång – till en misses stora förtjusning! Dock minns jag inte nu vad det var för godsak den katten (grannens…) fick provsmaka – men att köttet låg i en glasugnsform minns jag, för den föll ner från verandaräcket och i betongtrappan så skärvorna sprutade vida omkring… 😦

    Goda nyheter från chiliodlingen!! 8-D Idag har två små Aji Crystal kikat upp ur jorden!!! Hoppas det snart kommer mera!? (Flera!!)

Kommentera

