Om jag haft en stegräknare

Då hade den säkert visat att jag gått en sträcka som motsvarar härifrån till evigheten idag. Eller åtminstone halvvägs.

Edinburgh Castle är klart sevärt men vädret var sannerligen inte på turisternas sida på förmiddagen. Förutom en tung dimma och rå kyla så regnade det. Få av byggnaderna inne på slottsområdet är uppvärmda så det hjälpte inte att gå in en stund.

Typiskt nog så klarnade det upp på eftermiddagen men då hade jag redan hoppat på en guidad tur genom delar av de gamla stadsdelarna.

image

Vi gick bland annat förbi kyrkogården som tillhör Greyfriars Kirk. Därifrån har man utsikt över George Heriot’s School som troligen gav inspiration till Hogwarts School of Witchcraft, Potterböckerna ni vet.

Den jättesena lunchen bestod av blackpudding:

image

Friterad blodpudding, skottarna är tokiga.

Det tänker jag inte käka igen, sanna mina ord!

Det var vid det laget för sent att gå in på några museer så jag traskade bort till Calton Hill. Någon gång under stadens historia ansåg man att det behövdes en massa romersk-inspirerade monument där uppe på kullen. De ser rätt malplacerad ut.

Nu sitter jag i en park bakom Edinburgh University. Lugnt och skönt.

image

Fötterna behöver vila innan jag ska ta mig tillbaka till vandrarhemmet. Sedan får det vara nog med kultur för idag 🙂

4 comments

    1. Vanlig köpeblodpudding har jag aldrig gillat men det finns en finkrog i Stockholm som serverar en mer kryddig variant som är jättegod. Jag hade hoppats på att blackpudding var av det senare slaget. Men nu vet jag! 🙂

  1. När jag själv steker blodpudding så lägger jag skivor av brynt bacon och ost ovanpå innan jag värmer upp det hela i mikron. Sedan serverar jag med vår egen lingonsylt. Det häpnadsväckande är att två av våra barnbarn också gillar det. Varför inte prova, du också? 😀

    1. Jag har provat din variant, minus osten, men inte funnit det smakligt. Men alla är vi olika 🙂

Kommentera

