Fågelskådning

Det går långt mellan tillfällena när jag skådar fågel men ikväll for jag ut med kompisar till Ågestasjön. Det hade siktats flera roliga arter där under dagen men vi såg bara ett fåtal av dem. Brunand, mindre strandpipare och snatterand. Strandpiparen var extra rolig för den satt otroligt nära, på en jordhög på ridbanan.

image

Det har varit så varmt och skönt på dagen att jag kunnat sitta på gräsmattan och plantera om krukväxterna. Jag har många… Hyacinterna som jag försökt hålla vid liv sedan i julas har nu petats ner i en rabatt. Må de blomma vackert nästa vår.

Just nu har tulpanerna börjat blomma.

image

Jag har tyvärr ingen aning om vad de heter, trots att det bara var i höstas jag petade ner dem 🙂

4 comments

  1. Kryssar du för fåglar du har sett på en lista också, eller så? Jag skulle vilja börja med det, men får inte riktigt tummarna loss. Tycker det många gånger är svårt med artbestämningen, och jag vill vara absolut 100% säker om jag ska kryssa. Så det blir nog att jag fortsätter som nu; Spanar efter fåglar genom kameran, och försöker lista ut arttillhörigheten utifrån tagna foton. 🙂

  2. Här blev det tji tulpaner i år. De få lökar jag har kvar blev snabbt hittade av rådjuren. Men påskliljorna blommar för fullt nu, tack o lov gillar inte rådjuren dom.

Kommentera

