3312 kr fattigare och ett rivsår rikare

Veterinärbesök. Ett ödesdigert ord.

 

Jag har förut tagit katterna till en stort djursjukhus som låg bra till på den tiden som jag hade sambo och bodde i villa, i en annan del av kommunen. Nu när jag bestämde mig för att ta dem på en rutinundersökning så bytte jag till en klinik i samma koncern men mer i min närhet. Då kunde jag ta bussen dit. Finemang! Eller inte…

image

Buss=pest!

 

En buss bullrar, vibrerar, är full av nya lukter. Katterna hatade det. Resan tog 21 minuter och de ylade nästan hela vägen, båda två.  Jag har katterna i samma bur vilket innebär att den är fasligt tung och bänglig att släpa på. Väl framme vid kliniken var missarna stressade och rädda och mina armar kändes helt lama. Men pärsen var inte över där…

Veterinären klämde och kände och tyckte att allt såg bra ut. Men honkatten kan gå ner lite i vikt. Jahapp, vi får väl se hur det går med det. Hon som stjäl mat av sin bror så fort han vänder svansen till…

image

Efter att ha traskat runt flera varv i rummet så ansåg hankatten att det här hörnet kändes tryggast.

 

image

På undersökningsbordet- i väntan på stick i benet.

Den andra veterinären som skulle ta blodproven var inte så bra på det här med provtagning. Hon fumlade och hade sig och det slutade med att hon fick flytta nålen och raka på tre ställen innan hon fick ett prov från hankatten. Han blev nästintill hysterisk till slut (den katten är vanligtvis mycket foglig att hantera) och rev mig. Synd att han inte rev veterinären istället… Efter den traumatiska upplevelsen så insåg jag att bussfärd hem inte var lämpligt så jag ringde en taxi.  Vilken skillnad! Katterna gav inte ett enda ljud ifrån sig på hela hemvägen.

Det som är skönt är att veterinären ringde idag och bekräftade att proverna visar på bra värden. Puh!

3 comments

Kommentera

