Växtfärgning och färgväxter på Bergianska trädgården

Jag och ett gäng kollegor lyssnade igår på ett föredrag om hur man färgar garn och tyger och vilka växter som funkar. Vår guide var helt otrolig. Vilket engagemang! Hon visade oss runt i trädgården och vi fick titta på garn som hon hängt ut för att kolla färgbeständigheten.

image

Jag kommer inte att ge mig på det här själv men det var mycket intressant och allmänbildande. Det har hänt mycket sedan 80-talet då det skrevs flera böcker inom området. På den tiden var det stort fokus på att använda läskiga kemikalier vid färgningen men enligt vår guide finns det nu mycket bättre metoder.

image

One comment

  1. Sånt där tycker jag också är så himla intressant att få veta mer om! Går lätt igång på det fast att jag egentligen inte har något textilt handarbetsintresse alls. <:-) Ett tag (men det är säkert 15 år sen) var jag på vippen att skaffa mej angorakaniner, bara för att det såg så himla coolt ut att spinna eget garn av ullen. 😀

    Svar: Jag har inte gödslat paprika-/chiliodlingen så speciellt hårt. Mest bara lagt gräsklipp i krukorna + vattnat med sånt där härligt stinkande nässelvatten… 🙂 Märks nu att de nog saknar ett eller annat näringsämne, för många av plantorna har börjat få gula blad… Eller också blir det så bara för att det är höst!?

Kommentera

