Så är då fröna i jorden

När man tappat rösten och ligger hemma med förkylning så är plantering av chilifrön ett välkommet avbrott. Höll ju på att få liggsår.

Under plasten finns krukor med sju olika sorters chili. I år skulle jag bara ha några enstaka sorter men så fick jag en stor leverans från AnnaKK i höstas och det är ju omöjligt att ignorera dem 🙂 Jag köpte också ett par nya sorter på en växtmarknad i Botaniska trädgården i slutet av sommaren.

image

Planterat:

  • Habanero Lemon
  • Habanero Bellaforma
  • Alma Paprika ‘Hot Apple’
  • Ancho Tiburon
  • Basket of Fire
  • Sarit Gat
  • NuMex Sunglo/NuMex Sunburst/NuMex Sunflare (de tre sorterna liknar varandra och fröerna är blandade i påsen. Vi får se vilka som tittar upp så småningom)

 

3 comments

  1. Go´ morron!

    Hoppas pysslandet med frön, jord och krukor hjälpte mot förkylningen!? 🙂

    Och så hoppas jag att du har bättre tur än jag med Basket of Fire-fröna, för här var det bara ett som grodde… Eller kanske man istället ska se det som tur när något INTE gror, för då besparar man ju sej lite trängselproblem längre fram!? 😉

    Alma paprika och Ancho Tiburon har jag inte sått ännu (plus ytterligare ett par sorter som jag VILL ha i sommar), men tror jag får vänta med det tills sonen har fått klart sitt hus (förhoppningsvis i slutet av februari), så jag kan låna lite fönsterplats där… <:-)

    Jag är med i två chiligrupper på FB, och särskilt den som heter Chiliklubben är ju hur skön som helst! Över 5000 medlemmar och så gott som aldrig nån dålig stämning. Nästan så man skulle kunna tro att chili är lösningen på all världens osämja!? ;-D

  2. Usch då. Hoppas din förkylning går över fortare än min gjorde.
    Nu ska här planteras chilisar också. Ska bli kul att följa både dig och Anna KK som jag fick frön från.

  3. Ang att ta sticklingar från chiliplantor. 🙂 Det är lätt som en plätt att lyckas med det!! Bara till att knipsa av ett lämpligt skott (måste finnas minst en så kallad nod på det!) och sen sticka ner det i såjord, kokosfiber eller liknande. Går att sätta i vatten också, men min erfarenhet är att det är både osäkrare och tar längre tid. Plantjord tror jag man ska undvika, för den är nog lite för kompakt…? Lite bortknipsning/inkortning av blad samt en plastpåse om hela härligheten, gör att sticklingen inte torkar ut – och sen när rötterna har kommit och vuxit till sej lite så är det bara att plantera om den i vanlig jord. 🙂

Kommentera

