Att koka en värphöna 

Det är ingen snabbmat direkt, men jag hoppas det blir så gott att det är värt allt pyssel.

Redo för långkok!

Jag har kokat min ekologiska värphöna i tre timmar tillsammans med lök, vitlök, morötter, lagerblad, salt, vitpepparkorn och en torkad chilifrukt. 

Dags att separera kött från skinn och skrov

Och så ska skinn och skrov ner i buljongen igen för att koka ytterligare en halvtimme. 

Klockan är alldeles för mycket egentligen. Varför började jag inte med detta projekt lite tidigare under kvällen?

Mest ben på en liten höna

2 comments

  1. Värphöna? Det låter så mordiskt 😦 Plockade du hen efter att du hackat av huvudet? Jag gjorde så på den tiden jag jobbade i jordbruk. De värphönorna var så sega att det blev hundmat av det. Jag tror att du har köpt en djupfryst. Sådana kör vi i lergryta, när de tinats upp. 🙂

    1. Det var en fryst värphöna som levt ute på Sanda Hönseri. De hönsen har haft det bra och kunnat gå i en hage utomhus när de så önskar. Vanlig kycklinguppfödning tycker jag inte om.

Kommentera

